Dlaczego 70s?

Próba definicji


AUDIO - termin oznaczający po łacinie "słyszę" aktualnie obejmujący całe spektrum zagadnień związanych z dźwiękiem w tym: jego nadawanie i odbiór oraz rejestrację i odtwarzanie. Łączy w sobie mierzalne aspekty techniczne i niemierzalne wrażenia słuchowe.

VINTAGE - termin wywodzący się z XIX mody oznaczający ubrania z innej epoki lub starsze niż 20 lat.

Powrót do przeszłości

Pierwsze zainteresowanie audio: przyszło w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W 6/7/8 klasie szkoły podstawowej w czasach określanych "Późnym Gierkiem". Duża w tym zasługa serdecznego przyjaciela ze szkolnej ławy Heńka Wojciechowskiego, aktualnie w Australii (pozdrawiam).

Pierwsza książka: "Z elektroakustyką za pan brat ty też potrafisz" Tadeusza Zębalskiego, Iskry 1979, a może "Elektroakustyka dla wszystkich" Aleksandra Witorta, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności 1978. Już nie pamiętam dobrze.

Pierwsze stereo: połączenie monofonicznego gramofonu "Mister Hit" (licencja "Telefunken") z monofonicznym magnetofonem kasetowym "MK 235 AUTOMATIC" (licencja "Grundig"). Polegało na odlutowaniu jednego z kanałów stereo od gniazda w gramofonie. W ten sposób na magnetofon podawany był sygnał tylko z jednego kanału i był odtwarzany w trybie odsłuchu nagrywania. Drugi kanał był odtwarzany na wzmacniaczu i głośniku gramofonu. Wystarczyło rozstawić oba urządzenia i ... usłyszeć muzykę z płyty w stereo.

Pierwszy odbiornik stereofoniczny z kolumnami: wymarzony "Radmor 5102" z kolumnami "Fonica A-40". Przyszło na niego czekać kilka lat gdzieś do 3/4 klasy liceum, a i tak był z drugiej ręki.

Pierwsza wieża stereo: "Technics" kupowany "po kawałku" w czasach studenckich w "Pewexie".

Dlaczego lata siedemdziesiąte

Oprócz tak oczywistych rzeczy jak ... młodość i sentyment. W dziedzinie audio lata siedemdziesiąte to okres dynamicznego rozwoju wzornictwa przemysłowego napędzanego rywalizacją czołowych firm. Dominuje wręcz barokowe połączenie drewnianych obudów z aluminiowymi frontami oraz zatopionych w nich  podświetlanych skal, wychyłowych wskaźników i grawerowanych gałek. Wszystko wykonane z dbałością o szczegóły. Najwyraźniej jest to zmaterializowane w urządzeniach zwanych amplitunerami czyli połączeniu w jednej obudowie tunera radiowego ze wzmacniaczem. 

Lata osiemdziesiąte przyniosły zmianę w stylistyce. Drewno i aluminium wyparła stal, podświetlane skale zastąpiły wyświetlacze cyfrowe, wskaźniki wychyłowe zamieniono na diodowe, a zamiast metalowych grawerowanych gałek i przycisków zaczęto montować plastikowe. Bida Panie bida nie tylko w Polsce wywołana drugim kryzysem naftowym.

YouTube: Money M. - Rasputin (Sopot Festival 1979) (VOD)

Brak komentarzy: