sobota, 28 sierpnia 2021

2. Kolumny AKAI SW-155. Piękno klasyki audio vintage i kabuki

AKAI SW-155

Japońskie kolumny produkowane w latach 1974-1975 o impedancji 8 omów i mocy 50 wat. Układ czterodrożny z czterema głośnikami. Niskotonowy 12 cali, średniotonowy 5 cali i dwa wysokotonowe: 2,5 cala papierowy oraz 2 cale tubowy. Pasmo przenoszenia 25Hz do 21kH. Wymiary 406 x 640 x 300mm. Waga 17,6kg.

YouTube: SONY STR-V6 & AKAI SW-155

To co urzeka

Największą siłą modelu jest piękny dwuczęściowy kratowy grill. Jak to się mówi: "teraz już takich nie robią". Składa się z ciemnego wkładu kratowego i panelu pokrytego jaśniejszą tkaniną. Oba elementy kontrastują ze sobą. Kombinacja pozostawia odsłonięte krawędzie, aby wyświetlić ścieżkę tkaniny wokół kraty. Co ciekawe wkład nie jest wykonany z plastiku jak np. w Kenwoodach serii KL, ale z misternie rzeźbionego drewna. Wzór kojarzy się z Pałacem Nasrydów w Grenadzie czy też Pałacem Wiatrów w Dźajpurze. Całość dopełnia znaczek firmowy w dolnej części oraz lakierowany fornir na reszcie obudowy z wyjątkiem tyłu.

Po zdjęciu maskownicy już takiego przepychu nie ma. Najpiękniejszy element stanowi świecący po oczach w mandarynkowym kolorze 30 centymetrowy papierowy stożkowy głośnik niskotonowy o "wiecznym" materiałowym zawieszeniu. Głośnik średniotonowy zdobi srebrna osłona przeciwpyłowa natomiast ciekawostką jest sposób zamontowania głośników wysokotonowych. Na gumowe kołki. Czysta forma bez uwidaczniania na zewnątrz śrub. Warto to wszystko sobie obejrzeć. Minus to brak wykończenia przodu fornirem. Tylko kto będzie chciał zdejmować tak piękne maskownice?

Skrzynia z wyjątkiem tylnej ścianki została wykonana ze sklejki dodatkowo wzmocnionej poprzeczkami zwiększającymi sztywność całej konstrukcji. Żadnej dominacji płyty wiórowej jak w produktach Tonsila. Mimo skromnego wytłumienia obudowa przy rozsądnych poziomach głośności odwdzięcza się brakiem dudnienia. Narzekać można na zbyt cienkie ścianki w szczególności na tyle - 10mm płyty wiórowej wzmacnionej listwami ze sklejki.

Kolumny kabuki

Żargonowy termin "kabuki" odnosi się do części japońskich kolumn produkowanych w latach 60 i 70 ubiegłego wieku, które charakteryzował dobry wygląd, duża liczba głośników oraz słuszny rozmiar i waga. Od strony marketingowej kierowano się spostrzeżeniem - klient kupuje oczami. Dla niego zwykle lepszy wygląd w tym większa liczba głośników równa się lepsze kolumny.

Po rozkręceniu kolumn tak dobrze może już nie być. Wielki głośnik niskotonowy może mieć mały magnes, ścianki mogą być dużo cieńsze niż sugeruje wygląd zewnętrzny, a zwrotnica może być zbudowana z przeciętnych elementów. Polskiego bardzo dalekiego krewnego kolumn "kabuki" można się dopatrywać w tonsilowskich "Altusach" z najpopularniejszej serii: 75, 110 oraz 140.

Tłem dla japońskiej produkcji kolumn "kabuki" była wojna w Wietnamie. Amerykańscy żołnierze nabywali je dla umilenia sobie czasu na miejscu lub wysłali do domu. Jak można przeczytać we wspomnieniach armia finansowała żołnierzom przesyłanie paczek do USA do pewnego rozmiaru i wagi. Wiedząc o tym japońscy producenci starali się część modeli wpasować we wspomniane ograniczenia.

Termin "głośniki Kabuki" wylansował na forum "Audiokarma" użytkownik o pseudonimie "DonMcR":Głośniki Kabuki zostały zaprojektowane tak, aby były tanie i kładły nacisk na marketing wizualny ponad inżynierię akustyczną. Generalnie charakteryzowały się 15-calowymi lub większymi głośnikami niskotonowymi, zwrotnicami 4 i 5 drożnymi oraz 6 do 10 głośnikami upchniętymi w śmiesznie małe pudełko, które rzadko ważyło więcej niż 50 funtów.".

Powiązane:

  1. Kolumny AKAI SW-155 schemat zwrotnicy
  2. Kolumny AKAI SW-155. Piękno klasyki audio vintage i kabuki
  3. AKAI SW-155 odświeżenie zwrotnicy
  4. AKAI SW- 155 pomiar modułu impedancji

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz