wtorek, 30 listopada 2021

8. Fonica A-14 wersja finalna. Pomiar impedancji

Posłuchać starego

Zmagania związane z "ulepszeniem" kolumn Fonica A-14 opartych na owalnym piętnastoomowym głośniku GDS 31-21/5 zostały naszkicowane w serii postów:

  1. Pomiar impedancji Fonica A-14 na GDS 31-21/5
  2. Visaton GDW TW6NG dobór obwodu Zobla
  3. Tonsil GDW 6,5/1,5/1 głośnik wysokotonowy parametry techniczne 
  4. GDW 6,5/1,5/1 15Ω dobór obwodu Zobla
  5. GDWK 8-11/120 15Ω głośnik stosowany w kolumnach Bolero Tonsil
  6. GDWK 8-11/120 15Ω reklamacja i pomiar modułu impedancji
  7. GDWK 8-11/120 15Ω dobór obwodu Zobla

Została zbudowana nowa skrzynia o nieco większej wysokości w celu dodania głośnika wysokotonowego. Ostatecznie został wykorzystany kopułkowy głośnik Tonsila GDWK 8-11/120 15Ω filtrowany kondensatorem 1µF  oraz doposażony w obwód Zobla.  Końcowy pomiar modułu impedancji wygląda tak:

Pomiar modułu impedancji klona Fonici A-14
Jak widać szału nie ma i można jeszcze nad tym popracować przez lepsze dobranie obwodu Zobla dla głośnika wysokotonowego. Pewnym ograniczeniem będzie wysoka filtracja na poziomie 10kH (kondensator 1µF) oraz brak obwodu Zobla dla głośnika szerokopasmowego. Dla całej kolumny moduł impedancji poza rezonansem wykazuje rozrzut między 19 a 12 omów. Teoria mówi, że nie powinien być większy niż 15Ω +/- 15% czyli 17,25-12,75Ω.
 
Uwagi dla naśladowców:
  • Głośników owalnych nie należy montować w obudowach zamkniętych (to gdyby ktoś rozważał takową).
  • Głośnika niefiltrowanego nie należy doposażać w obwód Zobla (to gdyby ktoś rozważał takowy pomysł).
  • Dla uzyskania punktowego źródła dźwięku głośnik wysokotonowy należy zamontować jak najbliżej szerokopasmowego. 
  • Najprawdopodobniej da się zachować oryginalną wysokość kolumny o ile głośnik GDS 31-21/5 zostanie zamontowany pod kątem 45 stopni - więcej miejsca na głośnik wysokotonowy. Takie rozwiązanie stosowano np. w zespołach głośnikowych ZGZ-11. Prawdopodobnie pogorszy to charakterystykę w pionie jednakże poprawi w poziomie.
  • Dla zachowania brzmienia epoki najlepszym wyborem wydaje się być piętnastoomowy tonsilowski GDW 6,5/1,5. Dodatkowym plusem jest to, że podobnie jak w GDS magnes zbudowany jest ze stopu alnico. Minus to pasmo sięgające tylko 16kH pod warunkiem, że trafimy na dobry egzemplarz.
  • Generalizując na moje ucho różnica w brzmieniu pomiędzy głośnikiem wysokotonowym papierowym (stożkowym), a kopułkowym jest taka, że ten pierwszy będzie bardziej odznaczał się w rejestrach niższych, a ten drugi w wyższych tonów wysokich. Papierowy będzie "podbijał" w kierunku tonów średnich, a kopułkowy "wyostrzy syczące końcówki". 
  • W projekcie głośnik wysokotonowy montowany jest od środka co oznacza, że promieniuje przez kanał o długości równej grubości ścianki mogący mieć istotny wpływ na rozchodzenie się dźwięku (odbicia, załamania). W rozwiązaniach z epoki zwykle stosowano montaż głośników wysokotonowych od zewnątrz przysłaniając je zdejmowanymi maskownicami.
  • Trzeba pamiętać, że zmieniając sposób zamontowania głośnika wysokotonowego na zewnętrzy zostanie on przesunięty do przodu o grubość ścianki względem głośnika szerokopasmowego czyli dźwięki wyższe, które jednocześnie emitują oba głośniki będą jeszcze mocniej przesunięte względem siebie. Do słuchacza najpierw dotrze dźwięk z głośnika wysokotonowego. Na niego z pewnym opóźnieniem nałoży się dźwięk z głośnika szerokopasmowego. Nie jest to zjawisko korzystne.
  • Alternatywnym rozwiązaniem może być zaprojektowanie oddzielnej "nadstawki" dla głośnika wysokotonowego, którą będzie można swobodnie przesuwać przód, tył "ustawiając" ją tak aby dźwięk z obu głośników docierał jednocześnie. Przykładowo fala dźwiękowa o częstotliwości 10kH ma zaledwie 3,4cm długości (340m/10000) czyli mniej więcej tyle co podwójna grubość ścianki. Niestety rozwiązanie ma również wadę. Wzrasta kąt pomiędzy głośnikami, a słuchaczem - dwa źródła dźwięku zamiast jednego.
  • Dodając głośnik wysokotonowy zyskujemy jedną zaletę w postaci poszerzenia pasma i dziedziczymy wszystkie wady zespołów wielodrożnych.

27 komentarzy:

  1. Przede wszystkim należy zamieścić schemat układu. Jeśli GDN idzie bez filtracji a GDW przez filtr pierwszego rzędu + dodatkowo obwód Zobla to pomóc może zwiększenie pojemności kondensatora filtra pierwszego rzędu do wartości 1,5 uF - 2,2 uF. Ale to tylko palcem po wodzie kreślone ponieważ nie ma w ogóle wyników pomiarów charakterystyki wypadkowej poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości. Tak to jest jak ktoś czyta książki a gówno z nich rozumie. Nikt poważny w ten sposób nie projektuje zwrotnic.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uwagi.

      Głośnik szerokopasmowy nie jest niczym filtrowany tak jak w oryginale (priorytet oryginału).

      Zgodnie z Pana sugestiami głośnik szerokopasmowy nie jest wyposażony w obwód Zobla.

      Głośnik wysokotonowy jest "dodatkiem" do oryginału, który można włącznikiem na obudowie aktywować lub deaktywować.

      Filtracja wysokotonowego szeregowym kondensatorem aktualnie 1uF. Obwód Zobla umieszczony równolegle za kondensatorem, a przed głośnikiem.

      Nie znalazłem w internecie schematu zespołu głośnikowego ZGZ-11. Ktoś gdzieś wspomniał, że wysokotonowe były filtrowane kondensatorem rzędu 5uF. Tak niski podział oznacza, że szerokopasmowy jest mocno "podbarwiany" wysokotonowym.

      Oczywiście amator nie posiadający dostatecznej wiedzy jak i pozbawiony zaplecza pomiarowego nie jest w stanie niczego profesjonalnie zaprojektować.

      Tu jedynie chodziło o wypełnienie "deficytu" tonów wysokich z niską "ingerencją" w pasmo głośnika szerokopasmowego. Rozszerzyć pasmo w górę przy tym w miarę zachować brzmienie oryginału. Przy tym zrobić to możliwie dobrze przy ograniczeniach jak w poprzednim zdaniu.

      Usuń
  2. Opis oryginalnego zestawu głośnikowego na GDN 16/10:

    http://www.elektronikjk.com/elektroakustyka/zestawy_glosnikowe/tonsil/ZGS_10C.PDF

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję
      Bardzo interesujący materiał

      Teraz przyszło mi walczyć z serwerem poczty. 500, 100, 900 ustawień. Trzeba skończyć studia z informatyki :)

      Usuń
  3. Dane techniczne wszystkich zestawów głośnikowych wykorzystujących głośnik niskotonowy GDN 16/10 (strona nr 3):

    http://www.elektronikjk.com/elektroakustyka/zestawy_glosnikowe/tonsil/ZG_3-2.PDF

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję
      Też bardzo ciekawy materiał.

      Usuń
    2. Na marginesie Pana kasowania własnych wpisów:
      Teraz jak grzebię w serwerze to widzę, że użytkownik jest kompletnie bezradny wobec wszechobecnej inwigilacji jaką może prowadzić serwer.
      Dane zbierane są z komputerów, telefonów itp. To, że użytkownik coś skasuje nie znaczy, że to znika. Na serwerze można ustawić, że np. ma wszystko "pamiętać" 10 lat. Praktycznie można odtworzyć całe działanie użytkownika. Generalnie serwer ma ograniczony rozmiar, ale na zbieranie danych "inwigilacyjnych" nie ma limitu (kto z tego jeszcze korzysta?). W dodatku dane można "trzymać" w innym obszarze prawnym.

      Usuń
  4. Chodziło tylko o to żeby treści zahaczające o paragraf na temat obrazy uczuć religijnych nie były wyświetlane i nie szerzyły powszechnego zgorszenia wśród gawiedzi parafialnej. Niepotrzebnie wrzucał Pan jakieś tematy polityczne, historyczne i światopoglądowe, które moich czytelników najprawdopodobniej w ogóle nie interesują. O tym można sobie podyskutować co najwyżej przy wódce ale też bez przesady. Tak zwana wolność słowa to w dzisiejszych czasach fikcja. Ekipa obecna przy żłobie dysponuje systemem informatycznym zdolnym wyciągnąć wszelkie możliwe informacje na temat danego delikwenta żeby później zatruć mu życie na różne sposoby.

    W Chinach poszło to o krok dalej:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/System_zaufania_spo%C5%82ecznego

    To jest świat rodem z książek Zamiatina, Orwella i Huxleya. U nas też ruch w sieci internetowej jest rejestrowany a rozmowy telefoniczne są nagrywane. Dawniej trzeba było zatrudniać ubowców i werbować donosicieli żeby zdobyć jakieś haki na konkretnego człowieka a obecnie wszystko załatwiają urządzenia elektroniczne. Zresztą ludzie są na tyle głupi, że sami wrzucają chociażby na Facebooka różne rzeczy, które można później wykorzystać w taki czy inny sposób.

    Środkiem zaradczym jest emigracja wewnętrzna. Należy zamknąć się we własnym warsztacie i do druku w prasie czy książkach lub do Internetu puszczać wyłącznie materiały ściśle techniczne i mało kontrowersyjne. Idiota i tak tego nie przeczyta a nawet jak przeczyta to i tak nie zrozumie więc nie będzie miał się do czego przypierdolić. Ja z kolei będę miał spokój i nikt nie będzie mnie szarpał po sądach. I tak właśnie ma być.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już dawno temu stwierdzono (bez komputerów):
      "Dajcie człowieka paragraf się znajdzie"

      Usuń
  5. Tutaj ciekawe rozwiązanie. Dwa dwunastocalowe ośmioomowe GDN-y w obudowie basrefleks połączone równolegle bez filtracji i duży GDWT z filtrem drugiego rzędu i żarówką od kierunkowskazów przed filtrem jako zabezpieczenie (schemat zwrotnicy na stronie nr 2). Zestaw tani w produkcji a średnia efektywność w takim połączeniu to 96 dB/W/m:

    http://www.elektronikjk.com/elektroakustyka/zestawy_glosnikowe/tonsil/ZGB_200-4-566_ZEUS.PDF

    W sam raz na imprezę w remizie. Nawet ze słabym wzmacniaczem narobi hałasu...

    ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o Zeusie, o zielone membrany ... nadal ma swoich fanów. Nigdy tego nie słyszałem na żywo. Kolega z Torunia (nie Tata) miał to "rekonstruować". Będę u niego na początku stycznia to zapytam.

      Usuń
    2. Dalej grzebię w ustawieniach serwera. Fascynujące urządzenie. Jak się użytkownik zaloguje do serwera praktycznie jest w czarnym tyle np. można użytkownikowi wykasować dane, albo zablokować dostęp do urządzenia.

      Prosty przykład jaki się nasuwa to logowanie do sieci komórkowej. Serwery sieci komórkowej dopiero muszą mieć możliwości.

      Na dobrą sprawę użytkownik nawet nie musi się logować. Wystarczy, że zaloguje się do sieci internet na urządzeniu z zamontowaną przez producenta "furtką", a ta połączy się z dowolnym serwerem.

      Usuń
  6. Wizualizacja działania filtrów wszechprzepustowych LC:

    https://www.youtube.com/watch?v=lPI1G4y6UVM

    https://www.youtube.com/watch?v=0VCruvHeV30

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak widać program pozwala bardzo precyzyjnie zobrazować zmiany w ustawieniach.

      Dorwałem jeszcze jedną parę kolumn "Kabuki". Pójdą na tył jak będą odświeżone. Niestety nie mam ciepłego warsztatu. Przy obecnych temperaturach trudno coś zrobić.

      Usuń
  7. To program VituixCAD. Jedno z najlepszych współcześnie narzędzi wspomagających komputerowo projektowanie zwrotnic.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aktualnie ktoś sprzedaje 4 sztuki GDS 31/21 w rozsądnej cenie 250zł za sztukę.

      Usuń
  8. Wesołych świąt i wszystkiego dobrego w nowym roku.

    OdpowiedzUsuń
  9. Noworoczna napierdalanka zwrotnicowa:

    https://diyaudio.pl/forum/praktycznie/w-asne-konstrukcje-elektroakustyczne/home-audio/640963-projekt-zwrotnicy-do-zestawu-g%C5%82o%C5%9Bnikowego-w-obudowie-altus-300#post646622

    XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dyskusja z serii "o wyższości świąt"

      Ja nie jestem zwolennikiem daleko idącego "poprawiania" fabryki bo amator nie jest w stanie tego dobrze w warunkach domowych zrobić o kosztach nie mówiąc. Po drugie - jak się nie podoba propozycja fabryki to po prostu kup inne "lepsze" kolumny, "lepiej" brzmiące.

      Oczywiście amator hobbista często wpada w "korkociąg" poprawiania. Latami może "ulepszać" Altusa czy coś innego,a i tak nigdy nie będzie zadowolony. Głośniki Tonsila mają swój "sufit" i więcej z tego nie da się wycisnąć. DATS pokazał jaka jest powtarzalność produkcji.

      Pana projekt jest zapewne bliski maksimum tego co można z tego wycisnąć aczkolwiek dla fabryki będzie za drogi/skomplikowany w produkcji.

      Żyjąc w epoce Altusów uważam, że było to perfekcyjnie połączenie oczekiwań konsumenckich i ekonomiki produkcji. Strzał w dziesiątkę. Liczba sprzedanych sztuk mówi sama za siebie. Mimo upływu lat grono "fanów" nadal jest liczne. Jak ktoś nie lubi "niemieckiego brzmienia" niech nie niszczy tylko kupi coś innego.

      Po ostanie. "Kolumnowa" technologia stereo jest bardzo niewygodna. Słuchacz jest "przykuty" do niewielkiej przestrzeni najlepszego odsłuchu. Ja praktycznie nigdy w ten sposób nie słucham. Dźwięk jest towarzyszem, a nie kimś kto mi narzuca gdzie mam usiąść. Prawda jest taka, że zdecydowana większość "melomanów" po zapuszczeniu stereo i tak nie odróżni na "ślepe ucho", która kolumna jest "ulepszona", a która została jak fabryka dała.

      Usuń
  10. Tutaj z kolei rozgorzała prawdziwa inżynierska dyskusja:

    http://www.forum-trioda.pl/viewtopic.php?f=20&t=37528

    ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobrze ujmuje w czym rzecz:

      "w projektowaniu filtrów rozwidlających do zespołów głośnikowych zawsze trzeba iść na jakieś kompromisy. Albo będzie w pełni prawidłowo od strony akustycznej kosztem pogorszenia parametrów elektrycznych. Albo będzie w pełni prawidłowo od strony elektrycznej kosztem pogorszenia parametrów akustycznych."

      To co mogę dorzucić od siebie w poruszanym również temacie kondensatorów:
      - generalnie wymieniać stare takie czy siakie na współczesne audio, nawet na moje stare ucho słychać różnicę
      - chyba, że zwrotnica jest na olejowych i takich "muzealnych" bym nie wymieniał i zachował oryginalne brzmienie, szkoda "psuć" obiektu muzealnego

      Usuń
    2. Wyciągnę jeszcze kilka mądrych Pańskich zdań:

      "Ogólnie jest tak, że największy wpływ na układ zwrotnicy jaki trafi do produkcji mają czynniki ekonomiczne. Elementy składowe kosztują, czas pracy robotnika, który będzie te zwrotnice lutował też kosztuje. Czym bardziej skomplikowany układ, tym większe prawdopodobieństwo popełnienia błędu w montażu. Przy filtrach wyższych rzędów rośnie czułość na odchyłki tolerancji wykonania elementów składowych RLC, co utrudnia improwizację (np. w postaci skręcania równolegle dwóch kondensatorów zamiast jednego, którego akurat zabrakło na magazynie). Stąd bardzo często w tanich zestawach głośnikowych stosuje się w miarę możliwości uproszczoną filtrację przechodząc do porządku dziennego nad pewnymi niedoskonałościami, z którymi księgowy nie pozwolił nam powalczyć. W rezultacie do sprzedaży trafiają zestawy, które mają np. powyginaną na wszystkie strony charakterystykę modułu impedancji w funkcji częstotliwości albo nie są do końca zgrane fazowo albo ich charakterystyka poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości została ustawiona filtrami niczem korektor graficzny w "uśmiech wiejskiego didżeja". W skrajnym przypadku wszystkie trzy rzeczy na raz. Część producentów zestawów głośnikowych nie zamieszcza w ofertach w ogóle żadnych charakterystyk a jedynie kilka szczątkowych danych technicznych wychodząc z założenia, że klient i tak tego nie ogarnia i nie będzie w stanie prawidłowo zinterpretować wyników tych pomiarów."

      Usuń
  11. Nowy projekt:

    http://www.forum-trioda.pl/viewtopic.php?f=20&t=38517

    ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatyczny projekt

      Niestety ZEUSów nie słyszałem na żywo i raczej z uwagi na gabaryty nie wstawię. Nie ma gdzie.

      Cierpiąc na typową bolączkę braku miejsca ostatnio próbuję trochę odblokować przestrzeń. Sprzedałem 2 pary kolumn polskie i niemieckie i dwa amplitunery AT9115 i AT9100.

      Usuń
    2. Można zrobić świetne kolumny ze wspaniałym basem na głośnikach 16centymetrowych. Można ... do czasu, aż nie usłyszy się głośnika 30centymetrowego. Kto co lubi :)

      Usuń