wtorek, 24 października 2023

Głośnik niskotonowy Tonsil GDN 16/15. Impedancja 15 omów. Zawieszenie na tkaninie

Tonsil Pioneer Licence


Tonsil w latach 1973–1974 dokonał modernizacji technologii produkcji przetworników akustycznych poprzez między innymi zakup od japońskiego przedsiębiorstwa Pioneer Corporation licencji na 18 typów głośników. Pozwoliło to na wzrost produkcji i podjęcie eksportu, za pomocą którego spłacono koszty licencji. Zbudowano również pomiarową komorę bezechową - jedną z najlepszych w Europie. Do tego czasu pomiary sporadycznie przeprowadzano na dachu jednego z budynków.
Głośnik niskotonowy Tonsil GDN 16/15/15
Głośnik niskotonowy Tonsil GDN 16/15/15
Głośnik niskotonowy Tonsil GDN 16/15/15
Głośnik niskotonowy Tonsil GDN 16/15/15

Pomiary głośników GDN 16/15


Poniżej pomiary wszystkich czterech głośników. Jak widać częstotliwość rezonansowa we wszystkich przypadkach poniżej 60Hz czyli porównywalnie ze współczesnymi porządnymi szesnastkami. Głośniki określane przez producenta jako 15 omowe, pomiary pokazują rezystancję 12 omów.
Pomiar impedancji pierwszy GDN 16/15
Pomiar impedancji pierwszy GDN 16/15
Pomiar impedancji drugi GDN 16/15
Pomiar impedancji drugi GDN 16/15
Pomiar impedancji trzeci GDN 16/15
Pomiar impedancji trzeci GDN 16/15
Pomiar impedancji czwarty GDN 16/15
Pomiar impedancji czwarty GDN 16/15
Głośnik był produkowany w wersji 8 i 15 omów. Ósemki były stosowane w małych monitorach natomiast piętnastki pozwalały na budowanie większych zestawów gdzie pracowały w tandemie połączone szeregowo w celu uzyskania kolumn ośmio omowych. 
 

Zespół głośnikowy Fonika A-17

 
W małych obudowach GDN 16/15 nie grzeszył basem. , ale ... chyba najbardziej udanym modelem z tymi głośnikami była Fonica A-17. Na swoje czasy konstrukcja wręcz nowatorska stylistyką nawiązująca choćby do produktów firmy Bang & Olufsen. Stosunkowo duża obudowa o wąskim przodzie (lepsze charakterystyki kierunkowe) w połączeniu ze zwrotnicą drugiego rzędu pozwalały rozwinąć głośnikom skrzydła. Kolumny były dedykowane do produkowanego od 1973 roku "Fonomastera"  połączenia gramofonu ze wzmacniaczem. W tamtych czasach źródłem dźwięku było radio i płyta gramofonowa i tylko ta druga pozwalała na odsłuch w jakości Hi-Fi.
 
Fonica A-17 będzie dobrym wyborem dla miłośnika vintage, który nie ma za dużo miejsca. Niezły wygląd, a przy tym ciekawy dźwięk. W wersji "muzealnej" jeszcze na kondensatorach olejowych nie ma co grzebać. W późniejszych wersjach można wymienić kondensatory na audio. Najsłabszym punktem są cewki nawinięte cienkim drutem 0,75mm co skutkuje stratami na nich rzędu 1 oma. Wymiana na cewki o dużo grubszym drucie powinna zaowocować poprawą dynamiki. W przypadku gdy rezystancja oryginalnych cewek była elementem konstrukcyjnym zwrotnicy będzie ona wymagała przeliczenia. W tamtym okresie raczej nikt takimi "drobiazgami" się nie przejmował.
Schemat zwrotnicy Fonica A-17
Schemat zwrotnicy Fonica A-17


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz